Mag je een caravan zonder neuswiel trekken?

Het neuswiel van onze caravan zit vrij laag, ook als we het maximaal omhoog halen. Bij sommige verkeersdrempels raakt het neuswiel de bodem.

We hebben dit opgelost door het neuswiel te verwijderen nadat we de caravan aan de auto hadden gekoppeld.

Mijn vraag is: mag je rijden met een caravan zonder neuswiel?

Met als overweging:
De caravan hangt aan de trekhaak. Daarnaast loopt er een veiligheidskabel van de caravan naar de auto. Mocht de caravan losraken van de trekhaak, dan trekt die veiligheidskabel de oplooprem van de caravan aan (en daarna breekt de veiligheidskabel waarschijnlijk af). De losgeslagen caravan wordt nu geremd door zijn eigen oplooprem.
Maar... zonder neuswiel zou de caravan wel eens kunnen omslaan. Dat remt weliswaar behoorlijk efficiënt, maar het is minder veilig dan gewoon afremmen. Daarom kan ik me voorstellen dat het niet is toegestaan te rijden met een caravan zonder neuswiel.

Cryofiel
9 maanden geleden
in: Auto's
1.4K
ronron1212
9 maanden geleden
is je caravan wel goed beladen?
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/kogeldruk?utm_source=awin&utm_medium=affiliate&utm_campaign=wegenwacht_117607&utm_term=LinkPizza.com&awc=8578_1692169406_ed17d5e89bfd6d914304219649ae8b49&dclid=CNXajqPO4IADFQrBuwgdvawG7w
Cryofiel
9 maanden geleden
Ik denk het wel.

Bij het aankoppelen zakt de auto slechts een paar cm. En ik kan de caravan redelijk makkelijk optillen aan de voorkant van de dissel.
Cryofiel
9 maanden geleden
Goed punt, KeesWim!

Ik vermoed wel dat dat alleen werkt indien het neuswiel niet zo ver is opgetrokken dat het niet meer kan draaien...
AlphaLimaSierra
9 maanden geleden
@KeesWim Dat werkt sowieso niet bij zware neuswielen. Als zware neuswielen op de juiste manier zijn opgetrokken staat het wiel tegen de borgpen geklemd en kan dan niet meer draaien. Bij lichte neuswielen kan het wiel wel draaien, maar kan je hem niet meer een kant op richten, als hij goed is opgetrokken. Ik kan hier geen plaatje plaatsen ter verduidelijking.
AlphaLimaSierra
9 maanden geleden
https://www.aanhangcars.nl/gebruik-neuswiel-aanhangwagen
Cryofiel
9 maanden geleden
Ons neuswiel kan zover worden opgetrokken dat het niet meer kan draaien omdat het tegen de disselconstructie aankomt.

Als je het wiel een millimeter laat zakken, kan het wel draaien. Het staat dan licht naar rechts gericht (parallel aan de linker balk van de dissel).

Antwoorden (1)

Het is niet verplicht dat je caravan of aanhanger voorzien is van een.neuswiel. je mag dus rijden met een verwjderd neuswiel.
AlphaLimaSierra
9 maanden geleden